استفاده ۲ هزار مدرسه از سرویس مدارس/ افزایش نرخ سرویس مدارس با کسورات نهاد‌های بالادستی

مصطفی سامانی دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این انجمن در سال ۹۷ برای استیفای حقوق اعضا که شامل شخصیت‌های حقیقی و حقوقی پیمانکاران سرویس است، فعالیت دارد.

وی ادامه داد: از چهار هزار و ۳۰۰ مدرسه در تهران، بیش از ۲ هزار مدرسه سرویس دارند که ۱۹۸۰ در سامانه سرویس مدارس ثبت شدند.

وی افزود: سال گذشته ۷۵۰ پیمانکار حقیقی و حقوقی داشتیم که از این بین ۴۲۸ نفر ثبت شدند و یکی از مشکلاتی که در همه صنوف وجود دارد این است که نهاد‌های بالادستی علاقه‌ای به همکاری با صنوف ندارد، مگر آنکه ارتباط سیاسی وجود داشته باشد.

مشکلات صنف سرویس مدارس

دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران با اشاره به مشکلات صنف سرویس مدارس بیان کرد: پیگیری موضوع نیازمند صنف خصوصی است تا موضوعات را پیگیری کند، این انجمن را افرادی که چندین سال است در حوزه پیمانکاری سرویس مدارس فعالیت داشتند، پیگیری کرده‌اند.

سامانی ادامه داد: مشکلات اکنون بیشتر درگیر خانواده و رانندگان سرویس مدارس است و سعی داریم این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به مزیت سرویس مدرسه گفت: خانواده‌هایی از وسیله حمل و نقل خصوصی به جای سرویس مدارس استفاده می‌کنند دسترسی به وضعیت راننده و خودرو ندارد و در حال حاضر سازمان تاکسیرانی برای اطمینان از شرایط آزمایش‌هایی از قبیل سلامت راننده و ایمن خودرو انجام می‌دهد.

در ادامه مرتضی آزار رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس با اشاره به تعامل ۲ ارگان آموزش و پرورش و شهرداری در ارتباط با سرویس مدارس گفت: تا کنون با اداره کل آموزش و پرورش همکاری خوبی داشتیم، اما در ارتباط با شهرداری بار‌ها اهمیت موضوع را تبیین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی در این حوزه داریم، اما به دلیل نداشتن صنفی خاص، توجهی ویژه‌ به آن نشده است و با توجه به رایزنی‌های انجام شده آموزش و پرورش در حوزه کسورات بیمه کمک قابل توجهی داشته است، اما با ارتباط تاکسیرانی چالش‌هایی داریم.

آزاد با اشاره به اقدام اعضای شورای شهر مبنی بر ارائه درصدی تخفیف به رانندگان سرویس مدارس گفت: ابتدا اعضای شورای شهر رسته سرویس دانش آموزی را از بُعد عمومی یا خصوصی بودن تعریف می‌کنند؛ اگر بخش خصوصی است طبق فرمایش مقام معظم رهبری اصل ۴۴ را اجرا کرده و اگر عمومی است رویه را تغییر می‌دهند؛ البته اگر به بخش خصوصی وارد شود، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس تاکید کرد: انتظار داریم زمانی را که راننده برای حمل و نقل دانش‌آموزان صرف می‌کند از کل معافیت عمومی برخوردار شود.

آزاد درباره تفاوت هزینه سرویس خصوصی مدارس گفت: به دلیل کسورات بالای نهاد‌های دیگر از سرویس مدارس هزینه بالا می‌رود و این مبلغ از جیب والدین است.

ادامه داد: در هر قراردادی مالیات و بیمه وجود دارد و بر این اساس هم سهمی هشت درصدی را برای بیمه از قرارداد کسر می‌کنند؛ البته این بیمه منوط به قراردادی است که رابطه کارگر و کار فرمایی است و اکنون این شرایط وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس گفت: ۳۵ هزار دستگاه برای سرویس مدارس فعالیت می‌کنند که در این بین ۲۶ درصد مربوط به پلاک تاکسی و ۷۴ درصد پلاک شخصی است.

آزاد درباره نظارت بر روند عملکرد گفت: نظارت تا قبل از سال ۹۶ بر عهده تاکسیرانی بود و از آن به بعد نظارت توسط شهرداری به خوبی عمل نکرد، بنابراین از سال گذشته نظارت توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود که روند قابل قبولی دارد.

وی درباره نحوه عضویت در کانون صنفی اظهار کرد: سایتی را به نام انجمن صنفی دایر کردیم و شرایطی هم برای عضویت در نظر گرفتیم که پیمانکاران ملزم به احراز شرایط هستند.

آزاد ادامه داد: از مدیران مدارس می‌خواهیم از طریق همین سایت رزومه پیمانکاران را بررسی و از این طریق انتخاب پیمانکار را در منطقه خاص داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس با تاکید بر تعیین بومی نرخ سرویس مدرسه گفت: درخواست داریم تا در تعیین نرخ سرویس مدرسه وارد شویم تا کارشناسی شده کار را پیش ببریم و پیش بینی می‌کنیم برای سال آینده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشیم.

وی با تاکید بر توجه به امنیت دانش‌آموزان و توجه به صلاحیت اخلاقی رانندگان تصریح کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم از طریق مشاوران تخصصی وارد شوند چراکه نمی‌توانیم مستقیم وارد عمل شویم، البته پیشنهاد دادیم مراکز در ایام تابستان در اختیار ما قرار گیرد و دفترچه انضباطی در نظر گرفته شد تا تست صلاحیت روان رانندگان را انجام دهیم.

آزاد ادامه داد: این طرح را به طور آزمایشی در منطقه یک انجام می‌دهیم و امیدواریم برای سال تحصیلی بعدی اجرا شود البته کمک آموزش و پرورش و نهاد‌های مربوطه دیگر را می‌طلبد.

لینک مطلب از سایت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان