شاخص های کیفی ارزیابی سرویس مدارس و چگونگی ارزیابی پیمانکاران از دیدگاه انجمن صنفی

مقدمه:

در این مقاله معیارهای ارزیابی سرویس مدارس از دیدگاه انجمن صنفی مورد بررسی قرار می گیرد.

انجمن صنفی پیمانکاران سرویس مدارس استان تهران، اهداف ذیل را در جهت بهبود هرچه بهتر کیفیت سرویس دهی در امر سرویس مدارس دنبال می کند:

۱- ضرورت همکاری صمیمانه و تنگاتنگ با مجریان و کارفرمایان اداره کل آموزش و پرورش در جهت اجرای هرچه بهتر سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان.

۲- ضرورت بسترسازی فرهنگی و آموزش به منظور ایجاد زمینه های مناسب همکاری در امور سرویس مدارس.

۳- معرفی شخصیت واقعی پیمانکاران در جامعه و بخش دولتی و همچنین اصلاح نگرش نادرست برخی از دست اندرکاران امور پیمانکاری.

۴- اصلاح برداشت و اثبات این موضوع که پیمانکار به عنوان یک شخصیت حقوقی در جهت ارتقاء کیفیت در کنار بخش دولتی است و نه در مقابل آنها.

۵-تبلیغ و ترویج باور عمومی نیاز جامعه به امور پیمانکاری و اثربخش بودن آن و لزوم یاداوری این نکته که این قشر خدوم باید فراتر از محدودیت های خود، فعالیت مستقل و مبتنی بر شان تخصصی خود داشته باشند و همپای آحاد جامعه، در سازندگی کشور و جامعه خویش مشارکت کنند و از مزایای اجتماعی و کاری برخوردار باشند.

ماموریت انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران:

1- قانونمند سازی و تلاش در جهت قانونمند سازی و ایجاد فرصت های لازم به منظور ایجاد اشتغال برای پیمانکاران.

۲- اطلاع رسانی کامل پیمانکاران در امور مختلف مربوط به سرویس مدارس مانند بخشنامه ها، قوانین، دستورالعمل ها، آئین نامه های مرتبط با امور پیمانکاری از طریق انواع روشهای اطلاع رسانی مانند سایت، شبکه های اجتماعی، پیام کوتاه و هرگونه امکاناتی که بتوان پیمانکاران را مطلع کرد.

۳- پیگیری تدوین، تصویب، اصلاح و اجرای قوانین و مقررات برای حمایت از حقوق پیمانکاران.

۴- ارزیابی کیفی و دوره ای پیمانکاران در جهت افزایش کیفیت هر چه بهتر امور سرویس مدارس و تقویت پیمانکاران برتر با بررسی کیفیت فعالیت های انجام شده و توان تخصصی مدیریتی پیمانکاران.

۵- حذف پیمانکاران فاقد صلاحیت و فاقد کیفیت لازم برای امور سرویس دهی پس از بررسی های دوره ای و اطمینان از عدم توانایی آنها در مدیریت سرویس مدارس علی رغم کلیه تلاشهای صورت گرفته در رفع نقاط ضعف آنها.

روش ارزیابی سرویس مدارس از دیدگاه انجمن صنفی

از دیدگاه انجمن صنفی پیمانکاران سرویس مدارس استان تهران، تشکیل یک کمیته ارزشیابی متشکل از اعضای ذیل ضروری است:

الف- رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل و مدیریت فناوری، ریاست ارزیابی و عملکرد اداره کل و ریاست حراست و معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش پرورش.

ب- دستگاههای اجرایی که شامل کارفرما یعنی مدیران مدارس شهر تهران و روسای انجمن اولیا و مربیان مناطق می باشد که اطلاعات و ارزشیابی خود را از پیمانکار می توانند در زمان اعلامی توسط اداره کل، ارائه دهند.

ج- یک نفر نماینده انجمن صنفی پیمانکاران مدارس استان تهران که می تواند کمک شایانی در جهت تصمیم گیری شفاف و واضح در مورد ارزشیابی و همچنین ارایه تصویری شفاف از گزارش این کمیته به سایر پیمانکاران نماید.

معیارهای ارزیابی کیفیت سرویس مدارس از دیدگاه انجمن صنفی

مبانی تعیین امتیاز در کمیته های ارزشیابی از دیدگاه انجمن صنفی پیمانکاران سرویس مدارس استان تهران:

۱- تجربه و سابقه اجرایی در امر پیمانکاری سرویس مدرسه و زمینه کار.

۲- حسن سابقه در فعالیتهای سابق و مشابه

۳- توان مالی.

۴- ماشین آلات آماده به کار و یا در دسترس.

۵- توان فنی و برنامه ریزی پیمانکار

۶- استفاده از ابزارهای کنترلی رانندگان مبتنی بر سیستم های اپلیکیشنی و ارائه گزارش کار کامل رانندگان بر اساس این اپلیکیشن ها

علاوه بر موارد فوق موارد ذیل هم باید به گونه ای در تعیین امتیاز نهایی لحاظ شود:

۱-رضایتنامه، تقدیرنامه، تشویق نامه، عدم نارضایتی در زمینه کارهای مشابه از کارفرمایان قبلی.

۲- وضعیت فعالیتهای سابق از نظر فسخ قرارداد یا خاتمه پیمان و یا نداشتن سوء سابقه در امور سرویس دهی.

۳- ارزیابی سابقه کاری پیمانکار بر اساس اطلاعات مربوط به تعداد، نوع و حجم فیزیکی و ریالی فعالیتهای انجام شده پیمانکار در ۵سال گذشته.